Шукати в цьому блозі

Профорієнтаційна робота



План
 профорієнтаційної роботи


№ з/п
Зміст роботи
Задіяні класи
Термін проведення
Відповідальні
1
Консультації:
«Інтереси, здібності, покликання і вибір професії»;
умови прийому в учбові заклади;
потреби ринку праці в спеціалістах.
9-11 класи
Протягом року
Практичний психолог
2
Організувати проведення тематичних та предметних тижнів
1-11 класи
Протягом року
ЗДНВР,
вчителі-предметники
3
   Ігри:
«Знатоки професій»;
«Всі професії потрібні, всі професії важливі»
  Ділова гра
«Біржа»
 Вікторини:
«Що, де, коли» про професії;
«Час – гроші».
    Конкурси  малюнків:
       «Моя майбутня професія»;
        «Всі професії чудові – всі роботи до вподоби».
1-11 класи
Листопад
Лютий
Вчителі початкових класів, класні керівники , практичний психолог
4
Конкурс малюнку «Твоє майбутнє – в твоїх руках»
1-11 класи
Жовтень
Вчителі образотворчого мистецтва
5
Організувати екскурсії на підприємства та навчальні професійно-технічні заклади
1-11 класи
Протягом року
Адміністрація закладу, класні керівники 1-11 класів
6
Тренінги:
  • «Твій професійний маршрут»;
  • «Стратегії правильного вибору професії»;
  • «Помилки при виборі професії»
9,11 класи
Протягом року
Класні керівники, практичний психолог
7
Провести години спілкування: «На порозі дорослого життя»;
 «Калейдоскоп професій»;
 «Професійна відповідність»;
«На шляху до успіху».
5-11 класи
Жовтень
Листопад
Січень
Березень


Класні керівники 5-11 класів
8
Провести Дні професій (зустрічі з представниками різних професій)
1-11 класи
Протягом року
Вчителі початкових класів, класні керівники 5-11 класів



Директор школи                                                          Л.В.Безрідня


































Будь-яка робота має приносити задоволення, і не лише матеріальне, але й духовне. Ти ж не хочеш усе життя нудьгувати по вісім годин щодня? Саме тому я підготувала для Тебе цікавий тест на профорієнтацію . Він допоможе Тобі краще пізнати себе та зробити правильний вибір професії.
То як, почнемо?

1. Як на мене, контролювати інших людей та вести облік — нудне заняття.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
2. Я краще буду займатися фінансовими операціями, аніж виступати на сцені.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
3. Ніколи точно не розраховую час, який витрачаю на дорогу до школи. Для мене це здається неможливим.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
4. Ризик — моє друге «Я».
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
5. Терпіти не можу безладу.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
6. Охоче проведу вільний час за книжкою про досягнення в сфері науки.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
7. Мої записи зазвичай не надто добре структуровані та організовані.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
8. Я завжди відкладаю частину грошей на потім, не витрачаючи все й одразу.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
9. У мене на робочому столі скоріше безлад, аніж бездоганний порядок.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
10. Люблю виконувати завдання згідно інструкції, або за чітко вказаним алгоритмом.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

11. Якби я був колекціонером, то зберігав би все упорядковано: в папках, шухлядах, на поличках тощо.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
12. Я дратуюсь, коли потрібно навести лад у кімнаті, впорядкувати, або систематизувати щось.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
13. Люблю працювати за комп’ютером — набирати й оформляти тексти, робити розрахунки.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
14. Перш ніж взятися до роботи, я детально продумаю свої дії.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
15. Вважаю, що черпати інформацію з таблиць та графіків — зручно та швидко.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
16. Я в захваті від ігор, де можна розрахувати шанси на перемогу і зробити обережний, але точний хід.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
17. Вивчаючи іноземну мову, потрібно почати з граматики, а не отримувати розмовний досвід без знання граматичних основ.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
18. Я завжди прагну всебічно вивчити проблему, з якою стикаюся (пошукати інформацію в мережі, прочитати необхідну літературу, проконсультуватися зі спеціалістами).
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
19. Коли я пишу листа, мені важливіше:
1. Логічність викладу тексту.
2. Важко відповісти.
3. Образність викладу.
20. Я маю щоденник, в якому планую свої справи на кілька діб уперед.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

21. Я не пропускаю нагоди подивитися випуск політичних та економічних новин.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
22. Я хотів би, що моя професія…
1. Щоразу дарувала мені нову порцію адреналіну.
2. Важко відповісти.
3. Занурювала мене в стан спокою і давала відчуття захищеності.
23. Я виконую роботу в останній момент.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
24. Покористувавшись книгою, я завжди ставлю її на місце.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
25. Лягаючи в ліжко, я напевне знаю, чим займатимусь наступного дня.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
26. У своїх діях і словах керуюсь принципом «Сім раз відміряй, один — відріж».
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
27. Якщо мене чекає відповідальна справа, я неодмінно складу план її виконання.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
28. Після довгих посиденьок з друзями я мию посуд вже вранці.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
29. Я відповідально ставлюсь до свого здоров’я.
1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.
30. Якщо в мене щось не виходить, я…
1. Терпляче шукаю рішення.
2. Важко відповісти.
3. Дратуюся і злюся.


Підрахуй бали, скориставшись таблицею
Від 49 до 60 балів
Ти прагнеш бути бездоганним у всьому, чого вимагаєш і від оточуючих. Оскільки Тебе цікавлять різноманітні знакові системи (цифри, коди, природні та штучні мови), Ти напевне зможеш знайти себе в професіях, пов’язаних з діловодством, створенням документів, аналізом та перетворенням текстів. Коректор, технічний редактор, нотаріус, секретар — ось ті спеціальності, які Тобі з легкістю вдасться освоїти у вузі. Також Ти можеш стати незамінним співробітником бухгалтерії, відмінним економістом, демографом, чудовим програмістом, картографом або математиком.
Тебе часто захоплює те, що іншим здається нудним та одноманітним. Креслярська справа, робота з паперами, літерами та розрахунками, упорядкування, контроль і аналіз — заняття, в яких Тобі не буде рівних серед колег. Часто люди Твого типу — прекрасні бізнесмени та керівники. Однак Тобі пора вчитися розслаблятися, постійне самовдосконалення виснажує та не дає відчути всі радощі життя.

Від 37 до 48 балів
Люди Твого типу уважні та зібрані. Зазвичай їм підходять професії, які вимагають чудової пам’яті, точних розрахунків, досконалого знання документації та законів. Юрист, митний декларатор, статистик, кресляр, економіст та спеціаліст з комп’ютерних технологій — професії, в яких Ти можеш досягти неабияких успіхів. Проте, пам’ятай, що відповідні їм сфери діяльності вимагають посидючості, зосередженості та здатності абстрактно мислити. Зверни увагу й на професії першого блоку (від 49 до 60 балів), проте в Твоєму випадку робота зі знаковими системами може бути лише частиною іншої, основної професії (приміром, інтенсивне використання іноземних мов, ведення документації, розрахунки — у роботі фінансиста, менеджера та журналіста).

Від 25 до 36 балів
Інтерес до знакових систем у Тебе мало виражений. Проте Ти здатен оперативно і старанно виконувати свої обов’язки. До того ж, дисципліна та вимогливість до себе допоможуть Тобі підкорити будь-яку вершину, було б бажання. Гнучкість та швидкість прийняття рішень сприяють досягненню якнайкращого результату. Тобі підійде робота геолога, меліоратора, еколога, інженера, гідролога, конструктора, вченого. А ще варто подумати про професію ветеринара або агронома. Знакові системи дещо «сухуваті» для Тебе. Тому, обираючи професію, орієнтуйся на власні захоплення та інтереси.

Від 13 до 25 балів
Документи, знаки та розрахунки Тебе точно не цікавлять. Люди Твого типу бездоганні імпровізатори, вміють активно діяти і швидко прийняти рішення, нестандартні і непередбачувані, що характерно для представників творчих професій. Реклама, дизайн, журналістика і психологія — сфери, що в яких Ти почуватимешся мов риба в воді. А ще з Тебе може вийти бездоганний вчитель , продюсер або вихователь.

Від 0 до 12 балів
Такій нестандартній особистості як Ти просто необхідно розвивати силу волі, витримку та дисциплінованість, адже при влаштуванні на роботу Тобі частенько кортітиме робити те, що «хочеться», а не те, чого вимагає керівництво. Робота, що передбачає жорстке виконання плану і дотримання термінів, Тобі навряд чи підійде. Професії художника, фотографа, артиста, скульптора чи поета — з Твоєї категорії. Подумай також і про спеціальність дизайнера, режисера, актора або диригента.

 Вишнівська ЗОШ І-ІІІ ст.
Профорієнтація 9-11 кл.
Підготувала практичний психолог
Лукінова А.Р.
Професійна орієнтація — система організації та проведення навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями необхідних знань про соціально-економічні й психофізіологічні умови правильного вибору професії, формування в них уміння аналізувати вимоги різних професій до психологічної структури особистості, а також свої професійно значущі якості, шляхи й засоби їх розвитку.
Правильний вибір професії — це моральне задоволення, висока самооцінка. Водночас це й висока продуктивність праці, висока якість продукції. Вибір професії — точка, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, де можливе й необхідне поєднання особистих і загальних інтересів.
Завданнями профорієнтації є ознайомлення учнів з професіями та правилами їх вибору, рекомендованими Міністерством освіти і науки України; виховання в молоді спрямованості на самопізнання і власну активність як основу професійного самовизначення; формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами, необхідними для набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією; забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.
При постановці мети профорієнтації важливо врахувати, що мета профорієнтації не визначити, ким бути дитині в майбутньому, а лише підвести до виваженого, самостійного вибору професійної діяльності, сформувати психологічну готовність до професійного самовизначення. Тому метою профорієнтаційної програми є створення умов для успішної профорієнтації підлітків, швидкої та успішної адаптації на ринку праці, а також формування здібностей співвідносити свої індивідуально-психологічні особливості і можливості з вимогами обраної професії.
Завданнями профорієнтаційної роботи є:
- Надання інформації про світ професій та професійної орієнтації;
- Ознайомлення учнів з природними задатками людини та умовами для розвитку їх у здібності;
- Сприяти особистісному розвитку учнів;
- Виявлення природних задатків і трансформації їх в здатності;
- Ознайомлення з актуальністю в потребі професій на ринку праці;
- Спільно з учнями виявити наслідки помилки у виборі професії;
- Сприятиме виробленню навичок самопрезентації як застави початку успішної трудової діяльності.


Рекомендації щодо профорієнтації:

Учням:
1.                 Вивчити якомога більше професій, виявити, які професії потрібні в даному регіоні.
2. Обрати найбільш підходящу професію.
3. Детально вивчити цю професію.
4. Знайти можливість спробувати практично свої сили в цій професії.
5. Порівняти отримані знання про професії зі своїми професійними можливостями, порадитися з батьками, вчителями, практичними психологами, лікарями.
6. При скруті вибору знайти запасний варіант.
7. Вибравши професію, бути наполегливим у досягненні мети.

Класний керівник: спираючись на концепцію, освітню програму і план виховної роботи школи:
- становить для конкретного класу план педагогічної підтримки самовизначення учнів, що включає різноманітні форми, методи, засоби, що активізують пізнавальну, творчу активність школярів;
- організовує індивідуальні та групові профорієнтаційні бесіди, диспути, конференції;
- веде психолого-педагогічні спостереження схильностей учнів;
- допомагає учням проектувати індивідуальну освітню траєкторію, моделювати варіанти профільного навчання та професійного становлення, здійснювати аналіз власних досягнень;
- організовує відвідування учнями днів відкритих дверей у вузах та середніх професійних навчальних закладах;
- організовує тематичні та комплексні екскурсії учнів на підприємства;
- надає допомогу шкільному психологу в проведенні анкетування, учнів і їх батьків з проблеми самовизначення;
- проводить батьківські збори з проблеми формування готовності учнів по профільному та професійному самовизначенню;
- організовує зустрічі учнів з випускниками школи - студентами вузів, середніх професійних навчальних закладів.

Вчителі-предметники:
- сприяють розвитку пізнавального інтересу, творчої спрямованості особистості школярів, використовуючи різноманітні методи і засоби: проектну діяльність, ділові ігри, семінари, круглі столи, конференції, предметні тижні, олімпіади, факультативи, конкурси стінних газет, домашні твори і т.д.
- забезпечують профорієнтаційну спрямованість уроків, формують в учнів загальнотрудові, професійно важливі навички;
- сприяють формуванню у школярів адекватної самооцінки;
- проводять спостереження з виявлення схильностей і здібностей учнів;
- адаптують навчальні програми особливостей учнів.

Шкільний психолог:
- проведення тренінгових занять з профорієнтації учнів;
- проводить бесіди, психологічне просвітництво для батьків і педагогів на тему вибору;
- здійснює психологічні консультації з урахуванням вікових особливостей учнів;
- запрошує батьків учнів для виступів перед учнями про свою професію, залучає їх для роботи керівниками гуртків;
- надає допомогу классному керівнику в аналізі та оцінці інтересів і схильностей учнів.

Протокол дослідження професійного нахилу
  учнів випускних класів
З учнями 9-11 класів було проведено профорієнтаційну роботу. Вона складається:
·        Лекція на тему : «Як обрати професію»
·        Тест «Зроби правильний вибір»
·        Конкурс малюнків, плакат.

Тест «Зроби правильний вибір»
Мета: допомогти учням краще пізнати себе та зробити правильний вибір професії.
Кількість осіб: 16
За результатами дослідження виявлено, що учні мають п’ять нахилів професійного вибору. А саме:
4 учнів отримали від 49 до 60 балів. Це означає, що вони можуть себе знайти в професіях пов’язаних з діловодством, створенням документів, аналізом текстів. Коректор, технічний редактор, нотаріус, секретар, бухгалтер, економіст.
3 учнів отримали від 37 до 48 балів. Люди такого типу зібрані та уважні. Зазвичай їм підходять професії, які вимагають чудової пам’яті, точних розрахунків, досконалого знання документації та законів. Юрист, митний декларатор, статистик, кресляр, економіст та спеціаліст з комп’ютерних технологій.
4 учнів отримали від 25 до 36 балів. Здатні оперативно і старанно виконувати свої обов’язки. Підійде робота геолога, меліоратора, еколога, інженера, гідролога, конструктора, вченого. А ще варто подумати про професію ветеринара або агронома.
3 учнів отримали від 13 до 24 балів. Люди такого типу бездоганні імпровізатори, вміють активно діяти і швидко прийняти рішення, нестандартні і непередбачувані, що характерно для представників творчих професій. Реклама, дизайн, журналістика і психологія.
2 учнів отримали від 0 до 12 балів. Таким нестандартним особистостям просто необхідно розвивати силу волі, витримку та дисциплінованість, адже при влаштуванні на роботу частенько кортітиме робити те, що «хочеться», а не те, чого вимагає керівництво. Робота, що передбачає жорстке виконання плану і дотримання термінів, навряд чи підійде. Професії художника, фотографа, артиста, скульптора чи поета. Подумати також і про спеціальність дизайнера, режисера, актора або диригента.
Рекомендації батькам:
1.     Проводити бесіди з питань професійного вибору.
2.     Ознайомлювати з різноманіттям існуючих професій з урахуванням побажань дитини.
3.     Проводити бесіди з питань важливості професії в житті людини.
4.     Донести до батьків, що вибір дитини повинен бути свідомий.

Рекомендації психологу:
1.     Проводити консультації щодо допомоги в пошуку професійних нахилів.
2.     Професійна просвіта та визначення здібностей і професійних намірів учнів.
3.     Розширювати уявлення учнів про себе, свої здібності та можливості.
4.     Розвивати уміння співвідносити свої здібності з вимогами до певної професії.
5.     Розвивати рефлексію.


















Як вибрати професію

Практично кожна людина хоча б один раз у житті стикалась з проблемою необхідності вибору майбутньої професії.
Про важливість вибору професії повчав і Сковорода. Він навіть розробив «теорію сродної праці», згідно якої кожен повинен займатися своєю справою, тим, що йому до душі, до чого є хист, талант, даний Богом. Григорій Савич створював байки на цю тему, намагаючись донести до сучасників, до майбутніх поколінь важливість вибору професії. Тому не поспішай, заглянь собі в душу, пізнай себе - і піди правильним шляхом.
Що ж ми бачимо сьогодні? Люди ненавидять понеділок, бо їм потрібно йти на роботу… Про що це свідчить? А про те, що вони зробили хибний вибір, керуючись не серцем, а заробітком, престижністю фаху чи ще чимось. Така людина не на своєму місці, а досягнути успіху, будучи не там, де заплановано Богом, долею, не можливо. Коли людина обрала правильний шлях, знайшла себе, вона буде від своєї справи отримувати задоволення, буде жити радісним життям, буде приносити користь іншим.
«Ким ти хочеш бути, коли виростеш?», – Мабуть, це питання входить до п’ятірки найпопулярніших питань, які дорослі люблять задавати зовсім маленьким дітям. Але ось благополучно подолали десять років шкільного життя, невблаганно насувається випускний бал, а сакраментальне «Ким бути?» Все сильніше тривожить душу і розум і підрослого дитини, і його батьків. Ось тоді-то і виникає питання, як вибрати професію для себе і так, щоб ще не помилитися з вибором.
Що потрібно врахувати при виборі професії

Перш за все, перед тим, як обрати професію, гарненько обміркуй, чого ти хочеш від неї. У якій сфері діяльності тобі було б цікаво працювати, який спосіб життя ти плануєш вести, наскільки важлива для тебе висока заробітна плата і багато, багато іншого. І, звичайно ж, обов’язково врахуй свої здібності. Не варто мріяти про кар’єру програміста, маючи трійку з алгебри
Ще одна корисна річ – тести на профорієнтацію, який допоможе оцінити твої інтереси і риси характеру. Що це таке? Як правило, це різноманітні твердження, з якими ти повинен погодитися або не погодитися. У таких тестах є питання з безлічі предметів – фізики, хімії, астрономії, літературі, і тим; крім того, вони допоможуть тобі оцінити твої інтереси і риси характеру, а іноді і рівень інтелекту.
Тести на профооріентацію є практично в будь-яких популярних збірниках психологічних тестів, так що ти цілком можеш пройти їх вдома самостійно, але все-таки краще зробити це під час консультації з психологом. Він допоможе тобі зробити найбільш правильні висновки за отриманими результатами тесту і, в кінцевому підсумку, визначитися з вибором професії.
Крім того, непогано б проаналізувати, які професії зараз користуються особливим попитом у роботодавців, а на які попит виросте років через п’ять, коли ти закінчиш навчання. У першому випадку найкращий помічник – газети і сайти з працевлаштування, а в другому – прогнози соціологів, які можна знайти в інтернеті, і власний здоровий глузд.
Основні мотиви як вибрати професію

Престиж професії і розмір заробітної плати – не найкращі мотиви при виборі професії Перш за все, давай розділимо причини, які спонукають вибрати ту чи іншу професію, на зовнішні і внутрішні. Зовнішні причини пов’язані з впливом навколишнього середовища: думкою батьків, друзів, однолітків, бажанням добитися зовнішнього успіху або страхом осуду. За внутрішні причини відповідаєш ти сам – їх визначають твої здібності, нахили, звички і характер, і тільки вони.

Що ж найчастіше змушує сьогоднішніх молодих людей вибрати ту чи іншу професію?
Лідер списку мотивів – престиж професії. Мотив, в принципі, непоганий, однак у ньому самому криється пастка. У наші часи в фаворі різного роду економічні і юридичні спеціальності. Проте вже зараз на ринку праці починає відчуватися надлишок тих же бухгалтерів, які особливо не мають вищої освіти. І що буде з попитом на юристів та економістів в майбутньому – можна тільки припускати. Висновок простий: при виборі професії її престиж не повинен замилити очі, про нього потрібно пам’ятати, але спиратися на нього одного – навряд чи розумно.
Почесне друге місце при виборі професії займає високий заробіток: ким би не працювати, аби добре отримувати. І йдуть ледь закінчили школу дівчата танцівницями в стрип-бари, а хлопці їдуть на північ різноробочими.
Але навряд чи такий мотив як високий заробіток заслуговує на те, щоб при виборі професії спиратися тільки на нього. Чому?
У нормі зростання заробітної плати безпосередньо залежить від зростання кваліфікації. Професії ж, де планка заробітної плати піднята спочатку високо, як правило, зростання кваліфікації не передбачають. Років через п’ять доходи офіціантки і початківця банківського службовця зрівняються, пройде ще кілька років – і дохід банківського службовця залишить заробіток офіціантки далеко позаду.
Головне, щоб був інтерес до самої професії, щоб вона стала улюбленою справою для вас. Інтерес до змісту самої професії, тобто внутрішня причина її вибору, знаходиться лише на третьому місці, а шкода. Той, для кого робота буде приносити радість, стає просто улюбленою справою, і працювати буде більш продуктивно і постійно самовдосконалюва тися. І як нерозривно пов’язане з його успішною роботою, просування по службі і шанобливе ставлення з боку колег. Так, до фанатизму, захоплений програмуванням хлопчина стає, врешті-решт, винахідником власної мови програмування і власником підприємства з розробки програмного забезпечення. Йому залишається шкодувати лише про те, що обов’язки керівника практично не залишають часу на те, щоб цілком віддатися улюбленій справі.
Умови праці теж відіграють свою роль у виборі тієї або іншої професії. Втім, змінивши місце роботи, іноді можна суттєво змінити та умови праці, – деякі професії це дозволяють. Наприклад, геолог у польовий партії (намети, тайга, постійні відрядження) і геолог на посаді інженера-геолога на нафтовидобувному підприємстві (місто, офіс, ніяких відряджень) – випускники одного і того ж геологічного факультету.
Ще одна причина – доступність навчання. Одна справа – отримувати вищу освіту в рідному місті, де живеш, інше – їздити за тридев’ять земель. А якщо живеш в маленькому містечку, де всіх навчальних закладів – одне ПТУ, перейменоване в коледж? Неважко зрозуміти, що, ставлячи на чільне місце доступність навчання, ти істотно обмежуєш список професій.
На жаль, якщо говорити про доступність навчання в тих випадках, коли на безкоштовній основі до ВУЗу вступити не вдалося, то велике значення має висота оплати за навчання. Звичайно, і тут можна знайти вихід: взяти кредит у банку, підробляти вечорами, піти на заочне відділення, де плата нижче, – але все-таки отримати бажану спеціальність.
Легко помітити, що багато мотивів вибору тієї чи іншої професії, в кінці кінців, обертаються помилками.
Найпоширеніші помилки при виборі професії

Вибір професії – ваша особиста справа, не піддавайтеся тиску батьків або товаришів Слідуванням моді і забобонам. У всі часи одні професії вважалися престижними, інші ж більшість обивателів вважало, м’яко кажучи, негідними. Є, приміром, такі люди – асенізатори. Хто хоче бути асенізатором?
А між тим, суспільству одно необхідні і економісти, і сантехніки, і медсестри, і адвокати. Так що, на перше місце ставлять свої інтереси і здібності, і тільки потім – престижність професії. Інакше вивчишся, допустимо, на бухгалтера, а задоволення робота за фахом приносити тобі не буде.
Крім того, повагу одно викликають і простий робітник, і фахівець з вищою освітою, якщо вони обидва – професіонали у своїй справі.
У Михайла Веллера є розповідь про чоловіка, який в дитинстві мріяв бути двірником. І що далі? Закінчив школу, поступив, як наполягали батьки, до ВУЗу, все життя тягнув лямку на анітрохи не цікавить його роботі, і, лише вийшовши на пенсію, став двірником – і знайшов, нарешті, щастя.
Не рекомендуєм вибирати професію під натиском батьків або впливом товаришів також. Можна лише прислухатися до їхньої думки, адже вибір професії – твоя особиста справа, ніхто не проживе за тебе твою власне життя. Уяви, що ти пішов на економічний, тому що так хотіла мама. Минув рік, два або, що ще гірше, п’ять років – і ти зрозумів, як пристрасно ненавидиш всі ці формули і графіки, а робота в офісі здається тобі похмурим просиджування штанів. Зрозуміло, що при такому ставленні до навчання диплом теж не тішить гарними оцінками, і про те, щоб більш-менш пристойно влаштуватися за фахом не доводиться навіть мріяти. Чи не стане тоді шкода витрачених даремно років? Точно так само, якщо ти за подругою мрієш поступити в медичну академію, задумайся, чи варто мріяти про кар’єру хірурга або стоматолога, якщо при вигляді найменшої подряпини у тебе паморочиться в голові.
Чи замислювалися ви, скільки років каторжної праці було покладено балериною на те, щоб домогтися успіху? Захоплення тільки зовнішньою або приватною стороною професії, не розуміння того, що ще тобі належить на тій чи іншій роботі. Наприклад, ви бачили, як балерина пурхає по сцені, наче метелик. Чи, милуючись нею, замислюватися Ви про те, скільки років каторжної праці було покладено на те, щоб добитися такої легкості?
Незнання або недооцінка деяких своїх фізичних особливостей і недоліків – одне з помилкових направляючих при виборі професії.
З хворим серцем шлях у льотчики закритий. Алергікам протипоказані професії хіміка чи перукаря. Нерозумно мріяти про роботу, яка здатна погіршити стан твого здоров’я. Ще гірше, коли просто не знаєш заздалегідь і навіть не підозрюєш, що через якийсь час дадуть про себе знати проблеми зі здоров’ям. В окремих випадках здоров’я стає непереборною перешкодою для отримання тієї чи іншої роботи.
У будь-якому випадку, не варто ставитися до вибору професії, як до чогось незмінного, що раз і назавжди визначить твою долю. Попереду у тебе довге життя, в якій, мабуть, знайдеться місце і підвищенню кваліфікації, і освоєння суміжних спеціальностей, а то й радикальної зміни роду діяльності.
Поради психологів та профконсультантів щодо вибору професії

1. Ознайомтеся з інформацією про світ професій і визначте сферу
діяльності, яка вас цікавить.
2. Вивчіть самого себе, складіть уявлення про свої інтереси
здібності, нахили.
3. З′ясуйте, чи не маєте ви медичних протипоказань до обраної професії.
4. Зустріньтеся із представниками цієї професії та довідайтесь, у якому навчальному закладі можна одержати відповідну кваліфікацію.
5. З′ясуйте у спеціаліста центру зайнятості, чи популярна обрана вами професія на ринку праці.
6. Використайте при виборі професії формулу: «Хочу – можу - треба». «Хочу» - це те, що вас приваблює у професії; «можу» - ваші здібності, потенціал,стан здоров′я, потрібні для обраної професії; «треба» - попит на ринку праці.
7. Проаналізуйте отримані відповіді. Якщо тричі повторюється одна професія- вибір зроблено правильно.
Плануючи свою професійну кар'єру, корисно відповісти на наступні питання:

1. Від яких своїх умінь і здібностей Ви отримуєте найбільше задоволення?
2. Які Ваші основні інтереси і улюблене проведення часу?
3. Які навчальні предмети у Вас улюблені?
4. Чим би Ви хотіли займатися кожен день по 8 годин на день з рок в рік?
6. Про яку роботу Ви мрієте?
7. Яким Ви уявляєте своє заняття через 10 років?
8. Яка робота була б для Вас ідеальною? Опишіть її якомога докладніше. Уявіть себе на цій роботі, з ким Ви працюєте, як проводите час?
9. Які Ваші критерії вибору професії? (Обов'язкові та бажані)
10. Які Ваші сильні сторони і навички найбільше дозволяють Вам вважати себе гідною для роботи, яка Вам здається ідеальною?
11. Які прогалини у своїх знаннях і уміннях Вам необхідно ліквідувати, щоб отримати ідеальну для роботу?
12. Якщо робота, ідеальна для Вас недосяжна в даний час, то яку роботу Ви могли б виконувати, щоб просуватися в обраному напрямку?
13. З ким можна порадитися, щоб отримати корисну для планування кар'єри інформацію?
14. І, нарешті, запишіть Ваші найближчі і довгострокові цілі в області кар'єри і дійте!
Після відповіді на поставлені запитання потрібно зіставити свої бажання із реальними можливостями і потребами на сучасному ринку праці. Наприклад у майбутньому Ви себе бачите дантистом. Робота, як то кажуть "не вагони розвантажувати" і за неї гарно платять. Та чи замислювалися Ви при цьому над тим, чи зможуть Ваші руки працювати як руки ювеліра і чи зможете Ви відстояти у конкурентів своє місце у світі стоматологічних послуг?
Отже, потрібно чітко усвідомлювати, що умова оптимального вибору професії знаходиться у центрі перехрестя 3-х складових Хочу – Можу – Треба
Хочу - Ваші прагнення (бажання, інтереси, схильності, ідеали).
Можу - Ваші можливості (стан здоров'я, здібності, рівень знань, характер, темперамент).
Треба - потреби суспільства в кадрах, і усвідомлення необхідності затратити певні зусилля для досягнення життєво важливих цілей.
Намагайтись уникнути помилок при віборі професії, бо тільки тоді чекає успіх!

Методисти РМК відділу освіти, молоді і спорту райдержадміністрації 10 січня 2018 року  під керівництвом завідуючої РМК  Шапран Л.Ф.на базі  нашої Вишнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів провели тренінг  на тему «Основні підходи до організації профорієнтаційної роботи допрофільного та профільного навчання»









План роботи з профорієнтаційної роботина 2017-2018 навчальний рік

Мета профорієнтаційної роботи:

1. Створення умов для формування усвідомленого вибору професії у відповідності зі своїми здібностями, психофізіологічними даними і потребами суспільства.
2. Формування в учнів знань про організацію виробництва, сучасне обладнання, про основні професії, про їх вимоги до особистості, про шляхи професійної підготовки.
3. Розвиток інтересу до отримуваної професії, формування в учнів позитивної мотивації до трудової діяльності.

Основні напрямки роботи:

1. Організаційно-методична робота. Інформаційно-аналітична діяльність.
2. Учбово-методична робота з педкадрами.
3. Робота з учнями школами.
4. Спільна робота школи, районної служби зайнятості населення.
5. Організація роботи з батьками учнів.
6. Моніторинг якості профорієнтаційної роботи

Заходи щодо організації профорієнтаційної роботи у 2017-2018 н.р.

№ п/п
Назва заходу
Термін проведення
Відповідальні
Примітка
 1.
Розробити рекомендації класним керівникам щодо планування профорієнтаційної роботи з учнями різних вікових груп
До 28.08.17р.
ЗДВР
2.
Поповнення методичного кабінету школи документацією й методичними матеріалами з профорієнтаці
До 01.09.17р.
ЗДВР
3.
Презентація:планування виховної роботи із профорієнтації «Організація профорієнтаційної роботи в класі»(МО класних керівників)
До 01.09.17р.
Керівник МО класних керівників
4.
Проведення аналізу результатів профорієнтації за минулий рік (питання працевлаштування та вступу в навчальні заклади випускників ) (нарада при директорові)
До 03.09.17р.
Заступник директора з навчально - виховної роботи
5.
Провести екскурсії на підприємства міста Фастова та учбові заклади згідно з профілем.
На протязі року
ЗДВР
6.
Організація і проведення місячника «Світ професій»
Лютий
ЗДВР
7.
Провести свято «Місто Майстрів»
Березень
ЗДВР
8.
Захист рефератів про професії «Трудова династія моєї родини»
Квітень
Класні керівники
9.
Провести бесіди з учнями 1-4 класів «Професій тисяча – твоя одна»; «Моя професія – моє майбутнє»
На протязі року
Класні керівники
10.
Провести класні години з учнями 5-9 класів «На порозі дорослого життя»; «Калейдоскоп професій»; «Професійна відповідність»; «На шляху до успіху».
На протязі року
Класні керівники
11.
Консультації: «Інтереси, здібності, покликання і вибір професії»; «Умови прийому в учбові заклади»; «Потреби ринку праці в спеціалістах».
На протязі року
Дирекція школи
12.
Години спілкування: «Розмаїття талантів»; «Де проживає профпридатність?»
Грудень березень
Класні керівники
13.
Соціологічне опитування: «Щоб отримати професію, спеціальність, що важливіше: гарні знання чи гарні гроші?»
Листопад
Практичний психолог
14.
Відеоконференція «Твоя кар’єра починається сьогодні»
Грудень
Вчитель інформатики
15.
Батьківський лекторій «Працевлаштування неповнолітніх» «Трудове виховання у сім ї» «Права та обов язки неповнолітніх трудових правових відносинах»
На протязі року
Класні керівники
16.
Ігри: «Знатоки професій»; «Всі професії потрібні, всі професії важливі»
Грудень
Класні керівники
17.
Вікторина «Професія:що,де,коли?»
Січень
Педагог- організатор
18.
Конкурси малюнків: «Моя майбутня професія»; «Всі професії чудові – всі роботи до вподоби».
Грудень березень
Вчителі малювання
19.
Конкурс плакатів «Профорієнтаційні забави. Ребуси, загадки, кросворди»;
Березень
Класні керівники, вчителі малювання
20.
Конкурс творів «Щастя людини в праці»;
Жовтень
Вчителі української мови
21.
Практикум Складання професійного резюме
Лютий
Вчителі української мови
23.
Тренінг «Помилки при виборі професії»
Квітень
Практичний психолог
24.
Організація тестування учнів з метою виявлення професійної направленості
25.
Психологічні консультації учнів за результатами анкетування
протягом року
Дирекція школи
26.
Проведення опитування по виявленню проблем учнів з профорієнтації
протягом року
Практичний психолог
27.
Дні професій (зустрічі з представниками різних професій)
протягом року
Класні керівники
28.
Організація зустрічей учнів з представниками професійних учбових закладів (профорієнтаційна співпраця)
протягом року
Класні керівники


ЦІЛІ, ЗАВДАННЯ, СКЛАД І ОСНОВНІ ФОРМИ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ

Чинники,   які   необхідно   враховувати   під   час   виявлення   професійних здібностей: 

   по-перше, у юнацькому віці деякі професійно важливі якості перебувають у прихованому стані, тому що немає умов для їх прояву; 
   другим  чинником  є  недостатній  рівень  самосвідомості  підлітка, нестійкість емоційного стану, неадекватна самооцінка;  третій чинник — недолік життєвого досвіду (недостатні знання про світ професій і ринок праці, правила і можливі помилки під час вибору професії).

Знизити  негативний  вплив  цих  чинників  можна  тільки  шляхом  цілеспрямованого психолого-педагогічного супроводу професійного самовизначення,  яке  варто  розпочинати  ще  в  початковій  школі,  як  це  робиться в багатьох країнах.
    
Профорієнтація  —  це  науково  обґрунтована  система  соціально-економічних,  психолого-педагогічних,  медико-біологічних  і  виробничо-технічних  заходів  щодо  надання  молоді  особистісно  орієнтованої  допомоги у  виявленні  й  розвитку  здібностей  і  схильностей,  професійних  і  пізнавальних інтересів у виборі професії, а також формування потреби у праці й готовності працювати в умовах ринку, багатошаровості форм власності й діяльності. Вона реалізується в ході навчально-виховного процесу, позаурочної та позашкільної роботи з учнями.

     Цілі профорієнтації:

 надання  профорієнтаційної  підтримки  учням  у  процесі  вибору профілю навчання та сфери майбутньої професійної діяльності;
 вироблення в школярів свідомого ставлення до праці, професійне самовизначення  в  умовах  свободи  вибору  сфери  діяльності  відповідно  до  своїх  можливостей,  здібностей  і  з  урахуванням  вимог ринку праці.

     Завдання профорієнтації:

 одержання несуперечливих відомостей щодо переваг, схильностей і можливостей учнів для розподілу їх за профілями навчання;
  забезпечення       широкого      діапазону     варіативності      профільного навчання за рахунок комплексних і нетрадиційних форм і методів, що застосовують на уроках та у виховній роботі елективних курсів;
   додаткова підтримка деяких груп школярів, щодо яких легко спрогнозувати труднощі у працевлаштуванні;
  вироблення  гнучкої  системи  кооперації  старшої  школи  з  установами додаткової та професійної освіти, а також з підприємствами міста, регіону.

     Складові діяльності із профорієнтації:

розробка класних годин, рольових ігор;
 тренінгові заняття з учнями;
  елективні курси.

     Основні форми профорієнтаційної діяльності:

 дискусії;
тренінги;
 круглі столи;
 робота з батьками;
 робота   з   випускниками   школи,   студентами   вищих   навчальних закладів;
виставки-перегляди;
 екскурсії.
 Організація роботи припускає використання групових і індивідуальних форм роботи.

    Аспекти системи профорієнтації:

 соціальний;
економічний;
 психолого-педагогічний;
медико-фізіологічний.
            Соціальний аспект полягає у формуванні ціннісних орієнтацій молоді в професійному самовизначенні, де робиться акцент на вивченні вимог до кваліфікації працівника тієї або іншої сфери.
            Економічний аспект — це процес керування вибором професії молоді відповідно  до  потреб  суспільства  та  можливостей  особистості  (вивчення ринку праці).
            Психологічний аспект полягає у вивченні структури особистості, формуванні  професійної  спрямованості  (здатності  до  усвідомленого  вибору); педагогічний - пов’язаний  із  формуванням  суспільно  значущих  мотивів вибору професії та професійних інтересів.
            Медико-фізіологічний   аспект   передбачає   такі   основні   завдання,   як розробка  критеріїв  професійного  відбору  відповідно  до  стану  здоров’я, а також вимог, які висуває професія до особистості кандидата.
            Враховуючи психологічні та вікові особливості школярів, можна виділити такі етапи профорієнтаційної роботи в школі:
            1–4 класи: формування в молодших школярів ціннісного ставлення до праці, розуміння її ролі в житті людини й суспільства; розвиток інтересу до навчально-пізнавальної  діяльності,  заснованої  на  посильній  практичній включеності в різні її види, у тому числі соціальну, трудову, ігрову, дослідницьку;
            5–7 класи: розвиток у школярів особистісного змісту в набутті пізнавального  досвіду  й  інтересу  до  професійної  діяльності;  формування  уявлення про власні інтереси й можливості (формування образу «Я»); набуття первісного досвіду в різних сферах соціально-професійної практики: техніці, мистецтві, медицині, сільському господарстві, економіці й культурі. Цьому  сприяє  виконання  учнями  професійних  спроб,  які  дозволяють  їм співвіднести  свої  індивідуальні  можливості  з  вимогами,  що  висуває  професійна діяльність до людини;
            8–9 класи: уточнення освітнього запиту під час факультативних занять та інших курсів на вибір; групове й індивідуальне консультування з метою виявлення та формування адекватного ухвалення рішення про вибір профілю  навчання;  формування  освітнього  запиту,  що  відповідає  інтересам і здібностям, ціннісним орієнтирам;
            10–11 класи: навчання дій із самопідготовки та саморозвитку; формування професійних якостей в обраному виді праці; корекція професійних планів, оцінювання готовності до обраної діяльності.
            Розв’язання завдань профорієнтації здійснюється в різних видах діяльності  учнів  (пізнавальній,  суспільно  корисній,  комунікативній,  ігровій, продуктивній праці). Із цією метою щорічно складаються шкільні й міські плани роботи із профорієнтації. Цей напрям простежується в плані кожного класного керівника (розділ «Профорієнтація»). 
            Відповідальними  за  профорієнтаційну  роботу  в  школах  є  заступники директорів з виховної роботі. Допомагають класним керівникам в організації цього блоку роботи також соціальні педагоги, психологи, викладачі-організатори, вчителі-предметники.
            Однією зі складових системи профорієнтації є діагностика професійної спрямованості учнів 7–9 класів, яку проводять психологи, а за їхньої відсутності — класний керівник. 
            На підставі цих відомостей подальшу роботу з батьками й учнями проводять класні керівники.

Класний    керівник,  спираючись    на  концепцію,   навчальну   програму й план виховної роботи школи:

   складає для конкретного класу (групи) план педагогічної підтримки самовизначення учнів, який містить різноманітні форми, методи, засоби,  що  активізують  пізнавальну,  творчу  активність  школярів;
організовує індивідуальні й групові профорієнтаційні бесіди, диспути, конференції;
здійснює  психолого-педагогічні  спостереження  за  схильностями учнів (дані спостережень, анкет, тестів фіксуються в індивідуальній картці учня);
   допомагає  школярам  проектувати  індивідуальну  освітню  траєкторію, моделювати варіанти профільного навчання та професійного становлення,   здійснювати   аналіз   власних   досягнень,   складати власне портфоліо;
 організовує  відвідування  учнями  днів  відчинених  дверей  у  вищих навчальних закладах і середніх професійних навчальних закладах;
 організовує  тематичні  й  комплексні  екскурсії  учнів  на  підприємства;
 надає  допомогу  шкільному  психологу  в  проведенні  анкетування учнів та їхніх батьків з проблеми самовизначення;
   проводить  батьківські  збори  з  проблеми  формування  готовності учнів до профільного й професійного самовизначення;
 організовує  зустрічі  учнів  з  випускниками  школи,  які  навчаються у вищих і середніх професійних навчальних закладах.

     Учителі-предметники:

   сприяють  розвитку  пізнавального  інтересу,  творчої  спрямованості  особистості  школярів,  використовуючи  різноманітні  методи й засоби: проектну діяльність, ділові ігри, семінари, круглі столи, конференції, предметні тижні, олімпіади, факультативи, конкурси стінних газет, домашні твори тощо;
   забезпечують  профорієнтаційну  спрямованість  уроків,  формують в учнів загально-трудові, професійно важливі навички;
  сприяють формуванню в школярів адекватної самооцінки;
  проводять  спостереження  з  виявлення  схильностей  і  здібностей учнів;
 адаптують навчальні програми залежно від профілю класу, особливостей учнів.
     Практичний психолог:

    вивчає професійні інтереси та схильності учнів;
   здійснює  моніторинг  готовності  школярів  до  профільного  й  професійного   самовизначення   шляхом   анкетування   учнів   та   їхніх батьків;
   проводить тренінгові заняття із профорієнтації учнів;
   проводить  бесіди,  здійснює  психологічну  освіту  батьків  і  педагогів;
   здійснює психологічні консультації з урахуванням вікових особливостей учнів;
   сприяє формуванню в школярів адекватної самооцінки;
   залучає  батьків  учнів  до  виступів  перед  учнями  про  професію,  до роботи з керівництва гуртками;
   надає  допомогу  класному  керівнику  в  аналізі  й  оцінці  інтересів і схильностей учнів;
   створює базу даних із профдіагностики.

    Соціальний педагог:

  сприяє  формуванню  в  школярів  «групи  ризику»  адекватної  самооцінки, оскільки, як правило, у таких дітей вона є заниженою;
  надає  педагогічну  підтримку  дітям  групи  ризику  під  час  їхнього професійного й життєвого самовизначення;
   здійснює консультації учнів із соціальних питань;
 надає допомогу класному керівнику в аналізі й оцінці соціальних факторів, що ускладнюють процес самовизначення школяра.

    Медичний працівник:

    використовуючи  різноманітні  форми,  методи  та  засоби,  сприяє формуванню в школярів настанови на здоровий спосіб життя;
    проводить  із  учнями  бесіди  про  зв’язок  успішності  професійної кар’єри й здоров’я людини;
    консультує  щодо  проблеми  впливу  стану  здоров’я  на  професійну кар’єру;
   надає  допомогу  класному  керівнику,  шкільному  психологу  й  соціальному педагогу в аналізі діяльності учнів.

НАПРЯМИ ТА ФОРМИ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ

Одним із напрямів профорієнтаційної роботи є профілізація третього ступеня загальноосвітньої школи, реалізація якої, у свою чергу, викликала необхідність уведення додаткових новацій у шкільну практику.
          До додаткових інноваційних змін належать:
ü уведення курсів на вибір у рамках допрофільної підготовки;
ü організація  інформаційної  роботи  й  профільної  орієнтації  старшокласників з підготовки до вибору профілю навчання;
ü зміна порядку й процедури проведення атестації учнів, що закінчують другий ступінь основної школи;
ü побудова  рейтингової  оцінки  учня,  який  вступає  до  профільної школи,  що  включає  обов’язкові  іспити,  екзамени  з  вибору  (який відповідає обраному профілю). Усе це є портфелем індивідуальних досягнень — «портфоліо».

Професійне самовизначення підлітків відбувається, як правило, у кілька етапів. Перший етап — дитяча гра, під час якої дитина перебирає на себе різні професійні ролі й «програє» окремі елементи поведінки, пов’язаної з ними. Другий — підліткова фантазія, коли підліток бачить себе в мріях представників тієї або іншої професії. Третій етап, що охоплює весь підлітковий період,— попередній вибір професії.
            Професійна  самосвідомість  —  це  система  уявлень  особистості  щодо майбутнього  освітнього  шляху.  І  мета  роботи  психолога  полягає  у  створенні умов для усвідомлення учнями суб’єктивного досвіду й здійснення оптимального вибору подальшого освітнього шляху.

    Інформаційно-просвітницький напрям

            Реалізуючи цей напрям, учні одержують інформацію про різні сторони тієї або іншої професії.
            Мета  цього  напряму  —  створити  в  учнів  максимально  чіткий  і  конкретний  образ  основних  типів  професій.  Це  допоможе  в  майбутньому зробити усвідомлений і осмислений вибір. Цілеспрямоване інформування про реальний зміст професій, про час професійного становлення (різний для кожної професії) дозволить учням ухвалити усвідомлене рішення, що сприятиме розвитку їхньої особистості.

    Діагностичний напрям
 Мається на увазі діагностичне сприяння, що містить:
    самопізнання, дослідження школярем своїх якостей;
    оцінка  учнем  своїх  можливостей,  визначення  ступеня  виразності тих  або  інших  професійно  важливих  якостей,  що  зумовлюють подальший освітній шлях.

Консультаційний напрям

            Це  сприяння  ґрунтується  на  врахуванні  мотивів  людини,  її  інтересів, схильностей, особистісних проблем або особливостей світогляду. Під час проведення консультації можуть бути наведені додаткові відомості про ту або іншу професію, навчальний заклад, в якому готують до неї.

Навчальний (або формуючий) напрям

            Навчальний напрям передбачає набуття вміння аналізувати:
    світ професій;
  свої можливості й обмеження в ситуації подальшого професійного самовизначення.
    На  спеціально  організованих  заняттях  учні  навчаються  компетенції в  сфері  професійного  самовизначення  як  загальної  соціальної  компетенції.

    Критерії ефективності профорієнтаційної роботи

            Основними критеріями і показниками ефективності профорієнтаційної роботи є насамперед:
   достатня інформація про професію й шляхи її здобуття. Без чіткого уявлення про зміст і умови праці в обраній професії школяр не зможе  зробити  обґрунтованого  вибору.  Показником  достатності інформації в цьому разі є чітке уявлення учня про вимоги професії до людини, конкретне місце її здобуття, потреб суспільства в цих фахівцях;
    потреба в обґрунтованому виборі професії. Показники сформованості потреби в обґрунтованому професійному виборі професії - це   активність,   яку   самостійно   проявляє   школяр,   з   одержання необхідної  інформації  про  ту  або  іншу  професію,  бажання  (не обов’язково   реалізоване,   але   виявлене)   випробувати   свої   сили у конкретних сферах діяльності, самостійне складання свого професійного плану;
    упевненість школяра в соціальній значущості праці, тобто сформоване  ставлення  до  неї  як  до  життєвої  цінності.  За  даними  досліджень життєвих цінностей учнів 8–11 класів ставлення до праці як до життєвої цінності залежить від потреби в обґрунтованому виборі 
        професії;
    ступінь самопізнання школяра. Від того, наскільки глибоко він зможе вивчити свої професійно важливі якості, значною мірою залежатиме  обґрунтованість  його  вибору.  При  цьому  слід  враховувати, що  тільки  кваліфікований  фахівець  може  надати  школяру  досить повну   й   адекватну   інформацію   про   його   професійно   важливі якості.
    наявність в учня професійно обґрунтованого плану.

            Усе назване сприятиме розвитку професійної самосвідомості школярів на різних етапах їхнього особистісного розвитку. 


Немає коментарів:

Дописати коментар