Шукати в цьому блозі

11.02.20

Педагогічна рада «Роль національно-патріотичного виховання в школі та сім’ї»

Педагогічна рада

«Роль національно-патріотичного виховання в школі та сім’ї»



Мета: створення сприятливих умов для виховання високоморального, національно свідомого підростаючого покоління, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів національних традицій.
                         Патріотичне виховання –
                         це сфера духовного життя,
                         яка проникає в усе, що пізнає,
                         робить, до чого прагне, що
                         любить і ненавидить людина,
                         яка формується.
                                                                                В. О. Сухомлинський

Ведучий.  Доброго ранку, шановні колеги! Ми розпочинаємо з вами роботу нашої педагогічної ради за темою «Роль національно-патріотичного виховання в школі та сім’ї»

 

 Наша педагогічна рада буде проводитись за певним форматом, а саме: розминка, експлікація, пролог, дискусія та рефлексія. Кожна з них має своє змістовне навантаження та форму роботи.
          Отже, розпочнемо нашу роботу з «Розминки», яку проведе з вами практичний психолог Мокієнко В.О.

1.     «Розминка»
Практичний психолог. Шановні колеги в Україні здавна обереги були прадавніми символами-захисниками, знаками віри у вище заступництво.
Своєрідним оберегом в Україні завжди був віночок  (зображення на екрані)

Давайте створимо віночок - оберіг  для учнів, учителів, батьків, всіх тих, хто пов'язаний із вихованням патріотичних почуттів, щоб він був не тільки захисником від усього злого, а й спонукав не забувати, хто такий патріот.
Вам потрібно буде зараз на стрічках написати характеристику патріота, тобто ті якості, які притаманні йому, і ці стрічки ми прикріпимо до віночка - оберега. Представник від групи прикрасить наш віночок і озвучить ваш варіант якостей патріота
Недарма кожна з квіток має своє значення, це вам буде своєрідною підказкою при виконанні завдання. Так, наприклад, мальва, ружа та півонія символізували собою віру, надію та любов. Не менш важливе місце у віночку належало барвінку. Він є символом життя і безсмертя людської душі. Калина – символ крові та невмирущого роду. Ромашка у віночку – це символ чистоти. Поміж ромашками  у віночку ув'язують вусики хмелю – символу гнучкості і розуму. Любисток і волошка – символ відданості. Безсмертник у віночку – символ здоров'я, мак – символ краси, щирих почуттів.
( вчителі обдумують риси притаманні патріоту)
(На екрані зображені квіти, з яких буде складено оберіг)
Додаток. Зображення квітів.
український вінок із червоних маківРезультат пошуку зображень за запитом "зображення квітки ружі"Результат пошуку зображень за запитом "зображення квітки півонія"
http://notatky.in.ua/images/articles/kalina.jpg                 Мальва                         Мак                              Ружа                       Півонія
http://diagnoz.net.ua/uploads/posts/2014-09/korist-bezsmertnika-trava-dlya-vchnoyi-molodost_463.jpeghttp://fitoapteka.org/images/foto/39/6.jpghttp://hram.lviv.ua/uploads/posts/2009-07/1247065382_romashka.jpghttp://agronomist.in.ua/wp-content/uploads/2014/03/76-75890-0777.jpg.pagespeed.ce.E0TgM7F3dh.jpg      Барвінок                       Ромашка               Волошка            Безсмертник        Калина

Ведучий. Дякую всіх за роботу! Шановні колеги! Щоб бути прикладом для своїх учнів, педагогу необхідно самому мати сформований патріотичний світогляд, цілісну ідеологічну компетентність. Наступна вправа у формі «Мікрофону» дозволить вам визначити свій рівень патріотизму та національної свідомості. Необхідно коротко відповісти на запитання:

1.     Чи відчуваєте Ви себе патріотом України? Якщо так, то в чому це проявляється?
2.     Існує думка, що сьогодні в Україні панує «мода на патріотизм». Чи згодні Ви з нею?
3.     Чи сприяєте Ви, як педагог, формуванню почуття патріотизму у дітей? Якщо так, то яким чином це відбувається?
 (Педагоги дають коротку відповідь)

Ведучий. Отже, підсумовуючи ваші відповіді, можна зазначити, що ви маєте високий рівень патріотичної свідомості і що навчальний заклад є для кожної дитини осередком становлення громадянина-патріота України.

«Експлікація». Викладення наукової точки зору з теми

«Роль національно-патріотичного виховання в школі та сім’ї»

  Виступ заступника директора з ВР Н.М.Ткаченко
Патріотизм починається з любові до людини…
В.О. Сухомлинський

Ніхто нам не збудує держави, коли ми її самі не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути
В’ячеслав Липинський

Національно-патріотичне виховання молоді є одним з найголовніших пріоритетів молодіжної політики в Україні та є складовою частиною загального виховного процесу, являє собою систематичну і цілеспрямовану діяльність органів державної влади і громадських організацій з формування у громадян високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, готовності до виконання громадянських і конституційних обов’язків.
Патріотизм (від грецького “патріс”) – це любов до Батьківщини, відданість Вітчизні, народу. Але в умовах українських реалій, коли багато речей викликають у суспільстві негативне ставлення, виховувати справжніх патріотів дуже складно.
Тож, напрямками роботи Вишнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з національно-патріотичного виховання є:
− формування патріотизму, відповідальності за долю нації, держави;
− виховання розуміння високої цінності українського громадянства, внутрішньої потреби бути громадянином України;
− формування поваги до Конституції України, державної символіки: Герба, Прапору, Гімну України;
− збереження і продовження українських культурно - історичних традицій;
− виховання шанобливого ставлення до рідних святинь, української мови, історії;
− формування національної свідомості, людської гідності, любові до рідної землі, родини, народу;
− формування соціальної активності;
− виховання правової культури особистості;
− формування й розвиток духовно-моральних і загальнолюдських цінностей;
− формування в учнів потреби до праці як першої життєвої необхідності, високої цінності й головного способу досягнення життєвого успіху;
− сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров’я, задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
− виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадській діяльності.
     Сучасний період розвитку України потребує зміни підходів до організації процесу виховання юного покоління.
    Метою виховання громадянина – патріота на сучасному етапі є передавання соціального досвіду, багатств духовної культури народу, своєрідності світогляду - на цій основі формуються особистісні риси справжнього патріота України, – що включають національну свідомість, правову, моральну, художньо-естетичну, трудову, фізичну, екологічну культуру, розвиток індивідуальних здібностей.
    Виховна система роботи у Вишнівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів базується на національних рисах і самобутності українського народу та спрямована на забезпечення особистісного розвитку вихованців відповідно до їхніх індивідуальних задатків, здібностей і потреб.
       В рамках національно – патріотичного виховання в школі проводяться акції пам’яті: до Дня Памяті та примирення ("Пам'ять", "Ветеран живе поруч»), до Дня вшанування учасників бойових дій в Афганістані, до Дня визволення Покровщини, до Дня Соборності України,; до Дня захисника України, до Дня Чорнобильської трагедії ("Дзвони Чорнобиля"), до Дня пам’яті жертв Голодоморів ("Запали свічку"), до Дня Збройних сил України, до Дня рідної мови, до Дня Гідності та Свободи, до Дня героїв Небесної сотні.
Учні 10 класу нашої школи два роки підряд є учасниками у маршрутно-екскурсійному проекті «Шляхами героїв», створеного за ініціативи голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації. Проект містив відвідування військової частини А1126 смт. Гвардійське Новомосковського району, де базується 25 окрема Дніпропетровська повітряно-десантна бригада Збройних Сил України. Саме тут учні стали свідками та безпосередніми учасниками тренувань парашутистів, потрапили до ангару з військовою технікою.
У м. Дніпро старшокласники побували у першому в Україні музеї «Громадянський подвиг Дніпропетровщини у подіях АТО» та пройшли Алеєю пам’яті загиблим учасникам АТО. Улюблені речі військових, фотографії, ордени, форма, SMS-листування із родичами – все це розповідає відвідувачам про подвиг героїв у боротьбі за незалежність нашої держави. Три великі зали включають експозиції про синів Дніпропетровщини, які захищають мир на Сході України, про волонтерів, медиків, журналістів й усіх небайдужих, які допомагають військовим. У великій мультимедійній залі можна переглянути документальне відео про війну на Сході України, яке вражає у саме серце.
Проект «Шляхами Героїв» дає можливість особисто познайомитися із справжніми Героями, з перших вуст дізнатися про важку сучасну історію Україниоскільки виховання свідомого підростаючого покоління – один із пріоритетних напрямків діяльності держави.
       Сприяють вихованню почуття патріотизму, глибокої любові до рідного краю шевченківські літературні свята, які стали традиційними у школі.
Основу становлення громадянина вбачаємо в активному залученні вихованців школи до виконання завдань, які стоять перед суспільством.          
            Велике значення має усвідомлення учнями того, що значні справи починаються з маленьких вчинків. Окремої уваги заслуговує волонтерська діяльність колективу школи, яка сприяє встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми новими навичками, формуванню у них прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних та духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України. Педагоги, учні, працівники школи постійно доглядають за Братськими могилами. Для учнів систематично проводяться заходи за участю учасників АТО.
        Реалії сьогодення визначили новий напрям волонтерської роботи – психологічна та моральна підтримка воїнів Збройних Сил України, допомога родинам, що були вимушені покинути свої домівки. Учні школи брали участь у Всеукраїнській акції «Лист солдату», провідували Шутенка Сергія Олександровича у територіальному центрі, вдома.
         Сім’я завжди була найкращим колективним вихователем, носієм найвищих національних ідеалів. На Україні завжди панував культ родини, культ рідної домівки, культ глибокої пошани до батьків та свого роду. З метою посилення ролі родини у процесі національно-патріотичного виховання молоді, підвищення педагогічної культури батьків налагоджена робота з батьками. Спільно проводяться традиційні свята (Перше вересня, Свято осені, Новий рік, Останній дзвоник тощо.)
        Виховувати учнівську молодь на традиціях українського народу, розвиває інтерес і звички учнів до самостійних занять фізичною культурою і спортом, - це ще один крок до відродження національних традицій та культурної спадщини українського народу.
            У час розвитку нових технологій, демократизації суспільства людству потрібен громадянин, який вміє розв’язувати політичні, соціальні, культурні, ідеологічні та екологічні проблеми. Виховати таку людину має сучасна школа.
          Національно - патріотичне виховання в школі здійснюється на всіх етапах навчання, забезпечує всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарованість, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
Вирішальну роль у патріотичному вихованні підростаючого покоління відіграє система освіти, зокрема особистість педагога, його особистий приклад, його погляди та практичні дії, що мають бути взірцем для наслідування. Тому завдання  кожного навчального закладу полягає у створенні умов, які б мотивували педагогів на розвиток професійної компетентності з питань національно – патріотичного  виховання.
Та чи має це якісний вплив на рівень сформованості патріотичної свідомості учнів?
Для визначення цього показника творчою групою педагогічної ради було проведено моніторингове опитування серед учнів «Патріотичне виховання у школі», респондентами якого стали учні  5 -11 класу. 
Аналіз результатів опитування учнів показує, що
1. Як Ви розумієте патріотичне виховання?
А) Любов до своєї батьківщини і служіння їй-5,7,8,9,10-100%;6-85%, 11-86%
Б) Нав'язування ідеології.11-14%
В) Не знаю.6-15%
2.Як Ви розумієте термін «мужність»?
А) Якості особистості з сильними рисами характеру.5-77,6-92,7,8,9,10,11-100%
Б) Якості особистості зі слабкими рисами характеру.5-15,6-8
В) Мені це незнайоме.5-8
3. Необхідно зараз звертати увагу на патріотичне виховання покоління?
А) Так.6-62,8-63,5,7,9,10,11-100
Б) Ні.6-7
В) Не знаю. 6-31,8-37
4. Вважаєте ви себе патріотом?
А) Так;5,7,8,9,10-100, 6-92,11-85
Б) Ні.6-8,11-15
5. У чому це проявляється? (Напиши)
6. Як Ви вважаєте, ким і де має проводитися патріотичне виховання?
А) У сім'ї.6-15,8-15
Б) У школі.5-16,6-15,8-15,11-15
В) В сім'ї і в школі.5-84,6-70,7,9,10-100,8-70,11-85
7. Коли необхідно починати звертати увагу на патріотичне виховання?
А) З раннього дитинства.5-62,6-46,7-67,8-12,9-67,10-57,11-40
Б) У підлітковому і юнацькому віці.5-7,6-38,7-33,8-88,9-33,10-43,11-60
В) У більш зрілі роки.5-31,6-16.
8. Піднімалися чи питання про патріотизм у вашому навчальному закладі?
А) Так.5-92,6,7,10-100,8-88,11-60
Б) Ні.9-50,8-12
В) Частково.5-8,9-50,11-40
9) Чи є сенс у патріотичному вихованні в наш час?
А) Так, зараз, як ніколи в наш час необхідно патріотичне виховання 5,7,10,11-100,6-86,8-88,9-67
Б) Я не бачу зараз в цьому сенсу 6-7,9-33
В) Я не уявляю, що це таке.6-7,8-12
10. Чи є вУкраїні патріоти?
А) Так 5,6-92,8-88,7,9,10,11-100
Б) Ні.5,6-8, 8-12
В) Не знаю.
11. Хотіли б Ви, щоб у школі проводили конкурси пісень на патріотичну тему?
А)Так.5-62,6-86,7-67,8-60,10-43,11-40
Б)Ні.5-23,6-7,7-33,8-20,9-50,11-60
В) Не знаю.5-15,6-7,8-20,9-50,10-57
12. Хотіли б Ви брати участь в іграх, змаганнях, зльотах, пов'язаних з патріотичною тематикою?
А)Так, я б брав у них участі.5,6-84, 7-100,8-70,9-50,10-71,11-40
Б) Ні, мені це нецікаво. 5,6-8,8-15,9-50,11-40
В)Я не знаю.5,6-8,8-15,10-29,11-20
13. Яку риси виховує в людях патріотичне виховання?
А) Любов до Батьківщини, почуття обов'язку, самовідданість.5,7-100,6-84,8-63,9-75,10-86,11-80
Б) Працьовитість, незалежність характеру, акуратність.9-25,10-14,11-20
В) Інші якості.6-16,8-37
14.Знаєте ви історію козацтва, УПА, Великої Вітчизняної війни та їх героїв?
А) Так.5-15,6-62,7-67,8-38,9-25,11-60
Б) Ні.5-15,6-7,8-12,9-75
В) Погано.5-70,6-31,7-33,8-50,10-100,11-40
Г) У школі проходили, але я не надав цьому значення.
15. Чи ведуть у Вас в сім'ї бесіди про патріотичне виховання?
А) Так.5-15,6-62,7-67,8-38,9-25,11-60
Б) Ні.5-15,6-7,8-12,9-75
В) Іноді.5-70,6-31,7-33,8-50,10-100,11-40
16. Як Ви розумієте: це одне і те ж чи ні: «Бути громадянином означає бути патріотом своєї Батьківщини»?
А) Згоден з цим висловлюванням.6-69,7-67,8-63,9-50,10-43,11-60
Б) Не згоден.5-46,6-23,7-33,8-37,9-50,10-43
В) Я можу бути патріотом, але не мати громадянства5-54,6-8,10-14,11-40
Плануючи внутрішньошкільну методичну роботу, адміністрації слід враховувати, що сформованість патріотичних почуттів педагога є передумовою його готовності до патріотичного виховання учнів. Наставник, який сам не є патріотом, не спроможний здійснювати ефективний процес патріотичного виховання.
Отже, педагогу мають бути притаманні:
-      любов до Батьківщини, усвідомлення безперечної цінності своєї країни, віра в її майбутнє, спроможність безкорисно радіти досягненням, сприяти становленню й утвердженню її як правової, демократичної, соціальної держави;
-      любов, повага та доброзичливе ставлення до українського народу, досконале володіння державною мовою, ціннісне ставлення до історії та культури власного народу, готовність до плідної праці на користь рідної землі, турбота про збереження природи країни та її багатств.
Якість патріотичного виховання напряму залежить від:
-      рівня підготовленості педагогів до кожного заходу;
-      використання різноманітних форм і методів;
-      знання та вмілого врахування вікових й психологічних особливостей дітей;
-      відвертості, емоційності, оптимізму;
-      активної громадянської позиції вчителя.
Аналізуючи досвід роботи закладу із патріотичного виховання, можемо впевнено зазначити, що робота не є епізодичною справою окремих ентузіастів, а являє собою цілісну систему. Та, на жаль, система патріотичного виховання школи має низку проблем, які знижують її ефективність:
-      зведення роботи з патріотичного виховання до проведення епізодичних виховних годин напередодні державних свят та пам’ятних і знаменних дат (показ презентації та фото декількох учнів біля неї);
-      недостатня взаємодія з батьківською громадою та громадськими організаціями у питаннях патріотичного виховання.
Для вирішення означеної проблеми та підвищення ефективності педагогічного супроводу патріотичного виховання потрібно створити якісну підготовку  педагогів через систему внутрішньошкільної методичної роботи, яка спрямована на:
- формування й удосконалення в педагогів системи знань із теорії патріотичного виховання, необхідної для здійснення цієї діяльності в навчальних закладах на основі особистісно-діяльнісного підходу;
- формування практичних умінь і навичок вирішення завдань патріотичного виховання;
-  формування ціннісних орієнтацій педагога щодо відданості Україні, активної громадянської позиції, позитивного ставлення до військової служби.
Форми методичної роботи, спрямовані на підготовку методологічних, теоретичних, методичних знань педагогів  із патріотичного виховання учнів, надзвичайно різноманітні за структурою, змістом, методами проведення.
Тому нам з вами необхідно переглянути діючі підходи в педагогічному супроводі системи національно - патріотичного виховання, які б дозволили створити цілісну систему навчально - виховного процесу, спрямовану на реалізацію Концепції національно – патріотичного  виховання дітей і молоді.

ІІ. Співдоповіді педагогів на теми:
1. «Виховання патріотизму на уроках історії та правознавства» Мормуль В.О.
2. З досвіду роботи вчителів початкової школи щодо формування національно-патріотичних рис школярів. Налапко Т.М.

Ведучий. То ж, шановні колеги! Класні керівники 6 класу та 7 класу Аліна Василівна та Ліна Андріївна ознайомлять вас із проблемами, які потребують нагального вирішення.

     «Пролог». Постановка проблеми

Шульга А.В.:  шановні учасники нашої педради, сьогодні ми маємо окреслити основні проблеми, над вирішенням яких будемо працювати. І полягають вони в тому, що, враховуючи суспільно-політичну ситуацію, яка склалася в Україні, усе більшої актуальності набуває духовний розвиток особистості, виховання в молодого покоління почуття патріотизму, активної громадянської позиції.  Сьогодні ми спостерігаємо, як негативно вплинули на моральні цінності підростаючого покоління проблеми соціально-економічного становища українського суспільства, зниження рівня життя більшості населення, його розшарування, знецінення традиційних моральних норм і цінностей, пропаганда жорстокості, бездуховності, насильства, невизначеність в оцінці подій історичного минулого українського народу. Рівень масової культури досить низький. Тому ми окреслили чотири вагомі проблеми. Молоде покоління часто позбавлене почуття національної гідності, гордості та патріотизму. У цих умовах постає необхідність розв’язання найгостріших проблем, пов’язаних з формуванням національної свідомості та вихованням патріотизму. То ж постає проблемне питання № 1: Як виховати у дітей справжнє почуття національної гідності, прагнення бути патріотом свої землі?
Ефективність патріотичного виховання в позакласній та позашкільній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, форм його організації, методів, прийомів та засобів його реалізації. Тому з’являється проблема №2: Як  якісно організувати методологічну, теоретичну, методичну підготовку педагогів із патріотичного виховання учнів?
Важливу роль у патріотичному вихованні дітей відіграє родина. Батьки першими знайомлять своїх дітей з країною, в якій ми живемо, з тим, що країна - незалежна держава зі своїми символами. Батьки розповідають про народні традиції, звичаї українців. Перед вчителями постає ще одна проблема №3: Як навчити батьків виховати дитину-патріота, який вбере в собі найкращі риси патріотизму та національної самосвідомості?
Сьогодні засоби масової інформації, кінофільми, Інтернет-сайти часто пропагують систему цінностей, що виховують у молоді культ споживацтва, насильства, прагнення до насолоди, вседозволеності. То ж проблема №:4 Як захистити дитину від шкідливого впливу засобів масової інформації, Інтернету?
Северин Л.А.: Освітній простір зобов’язує нас вирішувати ці проблеми і одним із вирішень є педагогічний супровід. Він повинен здійснюватися через створення та використання інформаційного банку нормативно-законодавчої бази з громадянсько-патріотичного виховання. Тому у своїй роботі перше, на що ми маємо звернути увагу на початку навчального року – це вивчення  педагогами  основних  документів у сфері освітньої політики щодо патріотичного виховання підростаючого покоління (їх перелік перед вами у буклеті) .
Для того щоб дієво здійснювати педагогічний супровід,  ми повинні:
1. Створити систему виховної роботи щодо виховання у підростаючого покоління  почуття патріотизму та активної громадянської позиції.
2.  Проводити моніторинг, що дасть змогу відслідковувати ступінь обізнаності усіх учасників навчально-виховного процесу щодо рівня їх громадянської позиції.
3. Адміністрація школи має організовувати та здійснювати  також  методичний супровід, який  реалізується через роботу предметних методичних об’єднань, постійно діючих семінарів, педрад та роботу творчих груп.
4. Потребує педагогічного супроводу волонтерська робота, як нова актуальна форма об’єднання українців, тому що величезна кількість людей потребує допомоги та підтримки. Маємо пам’ятати, що волонтерська діяльність є не лише важливою опорою держави, а й дієвим способом соціалізації кожного, хто бере у ньому участь, чудовою нагодою отримати цінний досвід через участь у соціально корисних справах. Учні-волонтери та вчителі постійно повинні надавати допомогу ветеранам та учасникам ІІ Світової війни, учасникам антитерористичної операції, людям похилого віку, влаштовувати творчі зустрічі з вчителями-ветеранами. Крім того маємо знати, що в Україні сьогодні набув чинності закон "Про волонтерську діяльність".
Отже, загальноосвітній навчальний заклад має стати для кожної дитини осередком становлення громадянина - патріота України. Але щоб розвивати в  дітях  ці якості, педагоги самі мають їх мати. Особистий приклад вчителя, його погляди та практичні дії, активна громадянсько-патріотична праця повинні бути взірцем для наслідування на кожному уроці та позаурочний час.
педагоги мають спрямувати виховну роботу на те, щоб навчати учнів планувати свою працю, вчитися самостійно, самому шукати шляхи власного розвитку.
Таким чином, при вирішенні даних проблем (а ми про це будемо далі сьогодні говорити) патріотичне виховання молоді на всіх етапах розвитку людини має величезне значення для суспільства.
1.     «Дискусія»
Ведучий. Шановні колеги!  Давиденко О.В. та Лукінова А.Р.  
ознайомлять вас із ментальною картою, у якій схематично окреслені загальні вимоги щодо організації патріотичного виховання в навчальному закладі.
Давиденко О.В.: Ментальна карта – це діаграма,  на якій відображають слова, ідеї, завдання, або інші елементи, розташовані навколо основного слова або ідеї. Тому на першій вертикалі  розміщено основні напрямки патріотичного виховання: 

*       національно-патріотичне виховання – формування інтелектуальних,  духовних цінностей українського патріота на основі українських народних  традицій, кращих надбань народної та родинної педагогіки, його морально-етичний, художньо-естетичний, фізичний розвиток;
*       історико-патріотичне виховання – забезпечення духовної єдності  поколінь українських патріотів, відновлення і вшанування національної пам’яті, виховання гордості за свій народ, наслідування його історичних і культурних  традицій, усвідомлення спільності власної долі з долею Батьківщини;
*       героїко-патріотичне виховання – формування готовності українського  патріота до виконання своїх громадянських і конституційних обов’язків, свідомого прагнення служити своїй державі і захищати її національні інтереси, здійснити бойовий або трудовий подвиг в ім’я Батьківщини;
*       військово-патріотичне виховання підготовка до військової служби,  формування моральних засад майбутніх захисників Батьківщини,  наслідування традиціям Збройних Сил України та кращим надбанням національних збройних формувань.

*       Другу вертикаль створюють методи патріотичного виховання:
*       особистий приклад - освітня діяльність педагога має бути взірцем для наслідування вихованцями;
*  формування позитивного досвіду суспільної поведінки - створення таких виховних ситуацій, які б вимагали від вихованця прояву широкої емоційної палітри, суспільної значимості власної пізнавальної  або творчої діяльності;
*  культивування цінності іншої людини - формування почуття любові до людини, що проявляється в різноманітних добродійних вчинках;
*  стимулювання діяльності і поведінки - різноманітні форми заохочення та змагання;
*  самовиховання - процес активного формування і самовдосконалення молодої людини, виховання почуття патріотизму. Далі я передаю слово моїй колезі Дар’ї Федуловій.

Лукінова А.Р..: Перша горизонтальце учасники процесу впровадження патріотичного виховання в навчальному закладі: адміністрація-учитель-учень-батьки-громадськість. Від них залежить - буде чи ні дієвою система виховання справжнього громадянина України.

До другої горизонталі належать основні форми організації патріотичного виховання:
*  інформаційно-масові (дискусії, диспути, конференції, «філософські столи», інтелектуальні аукціони, вікторини, творчі вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права, уроки мужності, «живі газети»);
*  діяльнісно-практичні (творчі групи, навчальні екскурсії, квести, естафети пам’яті, театралізовані свята, флеш-моби, театри-експромти, ігри-драматизації, огляди-конкурси, олімпіади, творчі проекти, змагання, таборування,  вишколи волонтерські акції);
*  інтегративні (клуби, асамблеї, гуртки, фестивалі);
*  діалогічні (бесіди, міжрольове спілкування);
*  індивідуальні (творчі доручення, творчі завдання, звіти, індивідуальна робота);
*  наочні (музеї, кімнати слави, фотовиставки та галереї, виставки дитячої творчості,  книжкові виставки, тематичні стенди тощо).
Ведучий:. Шановні колеги! Робота нашої педради ще раз підкреслила важливість формування патріотичного виховання в контексті розвитку духовного потенціалу  підростаючого покоління.  
Із урахуванням Концепції національно-патріотичного виховання, прийнятої у червні 2015 року,  узагальнюючи ваші пропозиції щодо педагогічного супроводу процесу організації патріотичного виховання в школі можна зробити висновки та врахувати такі рекомендації :

1.Заступникам директора з НВР, ВР:
1.1. Ознайомити педпрацівників із основними положеннями Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
1.2. Удосконалити науково-методичну базу навчальних предметів з питань патріотичного виховання.
1.3. Забезпечити проведення тижнів правової освіти та національно-патріотичного виховання, спрямованих на розвиток у дітей та молоді почуття власної гідності, усвідомлення своїх прав і місця у суспільстві, можливості реалізації своїх прав у поєднанні з виконанням обов’язків із застосуванням рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
1.4. Розробити методичні рекомендації з організації занять, сюжетно-рольових ігор, творчих конкурсів, сценаріїв свят з національно-патріотичної тематики.
1.5. Здійснити контроль за комплектуванням фонду бібліотеки літературою, спрямованою на  національно-патріотичне виховання.

2. Класним керівникам та вчителям-предметникам:
2.1. Використовувати під час поурочного планування методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах.
2.2. Проводити спеціальні уроки, конкурси, фестивалі з відзначення Дня української писемності та мови.
2.3. Залучати учнів до пошуку, охорони, збереження народної культурної спадщини України (пісні, легенди, перекази тощо).
2.4. Проводити науково-дослідницьку та освітньо-просвітницьку роботу, яка передбачає відновлення історичної пам’яті про тривалі державницькі традиції України, включно з проведенням фотовиставок, організацією музейних експозицій, проведенням дискусій, круглих столів із застосуванням регіональних традицій, свідчень усної історії національно-визвольної боротьби українського народу.
2.5. Проводити інформаційно-просвітницьку роботу з батьками, спрямовану на формування  толерантності, поваги до культури, історії, мови, звичаїв та традицій як українців так і представників різних національностей за участю психологів, істориків, працівників кримінальної міліції.
2.6. Посилити військово-патріотичну роботу через проведення днів і місячників захисника Батьківщини, пошукових заходів, військово-спортивних ігор і походів тощо.
2.7. Налагодити системну екскурсійну діяльність дітей та учнівської молоді,  відвідування визначних історичних місць та ознайомлення з пам’ятками  української історії та культури.
2.8. Залучати учнів до вивчення культури, історії корінних народів і національних меншин України, пропагування кращих здобутків національної культурної і духовної спадщини, підтримка професійної та самодіяльної художньої творчості, діяльності творчих об’єднань, клубів за інтересами.

3. Практичному психологу:
3.1. Формувати в школярів високу психологічну стійкість, готовність до виконання складних та відповідальних завдань за будь-яких умов обстановки.
3.2. Формувати найважливіші психологічні якості, необхідні для успішного життя і правоохоронної діяльності у суспільстві.
3.3. Вивчати та прогнозувати соціально-психологічні процеси в школі.
3.4. Проводити профілактику негативних явищ та запобігання проявам девіантної поведінки, не толерантних відносин.

4. Учням:
4.1. Виховувати у собі свідомість та почуття до патріотичних цінностей, повагу до культурного та історичного минулого України.
4.2. Виховувати повагу до Конституції України, Законів України, державної символіки.
4.3. Усвідомити наявність зв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю.
  4.4. Формувати в собі толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій.
4.5. Плекати в собі кращі риси української ментальності - працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи.
4.6. Дотримуватися норм мовленнєвої культури.
5. Батькам:
5.1. Виховувати у молоді національну свідомість, яка ґрунтується на українській національній ідеї.
5.2. Сприяти дітям у реалізації ними інтелектуальних, творчих та спортивних здібностей на благо України.
5.3. Виховувати у молоді культуру поведінки, повагу до старших поколінь, розвинутої правосвідомості, дбайливого ставлення до природи.
5.4. Сприяти професійній орієнтації, розвитку мотивації до праці.

Ведучий. Таким чином, педагогічний супровід системи національно - патріотичного виховання включає в себе:
-       визначення поточних і перспективних завдань виховної діяльності;
-       науково-обґрунтоване планування виховної роботи;
-       моніторинг стану виховної роботи: різних напрямків, форм, методів, засобів;
-       системний контроль, аналіз стану і результатів патріотичного виховання; своєчасне корегування системи навчання та виховання та дозволяє збудувати ефективну траєкторію функціонування системи національно - патріотичного виховання.

«Рефлексія. Психологічне розвантаження»

Практичний психолог. Шановні колеги! Ми підійшли до останнього етапу нашої педагогічної ради. Нам дуже цікава ваша думка про тему та проблеми, які ми намагалися вирішити, тому ми пропонуємо вам написати на «стрічках»  ваші враження від заходу та, за бажанням, озвучити їх. Цими стрічками оздобити наш віночок.
(На «стрічках» написано питання, на  яке слід відповісти)

Інтерес: що цікавого було на педагогічній раді?
Творчість: які творчі роботи ви виконували?
Навчання: чого ви навчилися?
Головне: що сьогоднішній захід приніс вам?
Критичне: із чим ви не згодні?

Психологічне розвантаження.
Практичний психолог. Закінчити наше заняття пропоную вам переглядом  відеокліпа «Це моя Україна» у виконання  Олесі Заяць. Дякую за увагу!

Ведучий. Робота нашої педради добігає свого логічного завершення. Активно працюючи в групах, ми з вами повторили та закріпили теоретичний матеріал із теми, в ході практичної діяльності виготовили віночок – оберіг, розробили якісні пропозиції, опрацювали ментальну карту, окреслили для себе коло завдань, той напрямок, у якому ми будемо рухатися, вирішуючи такі необхідні для нашого сьогодення та майбутнього питання. 

























Проект рішення:

1.     Забезпечити складання та виконання плану заходів щодо посилення патріотичного виховання дітей та учнівської молоді.
2.     Розробити графіки проведення виховних заходів патріотичного спрямування в класах.
3.     Створити умови для підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників навчального закладу щодо впровадження ефективних моделей національно-патріотичного виховання школярів в навчально-виховний процес.
4.     На веб-сайті навчального закладу створити та постійно оновлювати  рубрику «Патріотичне виховання», в якій висвітлювати інформацію про перебіг проведених заходів та системи роботи з національно-патріотичного виховання.
5.     Створити шкільний інформаційний банк даних перспективного педагогічного досвіду школи щодо організації ефективної роботи національно-патріотичного спрямування.
6.     Здійснювати послідовний системний моніторинг реальної практики виховання патріотизму дітей та учнівської молоді.
7.      Продовжувати залучати батьків до взаємодії у здійсненні патріотичного виховання дітей та учнівської молоді.
8.      Педагогу-організатору:
      8.1 Створювати умови для діяльності органів учнівського самоврядування, принципах добровільності, самостійності, реальних повноважень, що сприятиме розвитку особистісного потенціалу дитини, формуванню її духовно-моральних якостей, ініціативності, активної громадської позиції.
     8.2 Забезпечувати використання сучасних форм учнівської діяльності, інноваційні підходи (проектну діяльність, благодійні акції, волонтерську та просвітницьку діяльність), залучати до роботи в учнівських проектах.
 9. Психологу школи:
9.1. Здійснювати психолого-педагогічну діагностику інтелектуального розвитку, моральної та громадянської вихованості учнів і коригування відповідно до результатів аналізу організації виховного процесу.
10. Відповідальному за шкільний веб-сайт:
10.1. Систематично висвітлювати напрацювання педагогів, органів учнівського самоврядування із питань громадянського виховання.





Проблема № 1 «Як виховати у дітей справжнє почуття національної гідності, прагнення бути патріотом свої землі?»
Пропозиції вихователям та вчителям щодо виховання у дітей справжнього почуття національної гідності, прагнення бути патріотом свої землі

1.     Формувати патріотизм через усвідомлення дитиною приналежності до українського народу.
2.     Плекати любові до своєї нації, народу, роду, родини, сім’ї, батьків.
3.     Виховувати повагу та шанобливе ставлення до державних та національних символів.
4.     Знайомити з духовною єдністю населення усіх регіонів України, спільності його культурної спадщини та майбутнього.
5.     Залучати дітей до народних традицій, обрядів, свят.
6.     Знайомити з українською народною культурою: традиційними ремеслами, мистецтвом, фольклором, літературною спадщиною.
7.     Формувати толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій.
8.     Формувати мовну культуру, сприяти оволодінню і вживанням дітьми української мови, створення україномовного середовища.
9.     Створити умови для накопичення дітьми позитивного загальнолюдського духовного досвіду через активне залучення їх до різних видів діяльності: ігрової, пізнавальної, комунікативно-мовленнєвої, предметно-практичної, образотворчої, музичної, рухової, театралізованої тощо.
10. Застосування національно-патріотичного  матеріалу в урочній діяльності (не залежно від тематики уроків)



Проблема №2 «Як  якісно організувати методологічну, теоретичну, методичну підготовку педагогів із патріотичного виховання учнів?»

Пропозиції адміністрації ЗНЗ щодо організації
підготовки педагогів із питань патріотичного виховання дітей

1. Створити базу даних із нормативно-правового підґрунтя, інформаційно-методичного забезпечення для здійснення педагогами національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
2. Стимулювання педагогів до розроблення програм, навчально-методичних посібників із предметів гуманітарно-соціального спрямування, спрямованих на патріотичне виховання дітей та молоді.
3. Удосконалювати в педагогів систему знань із теорії патріотичного виховання.
4. Формувати в педагогів практичні уміння і навички вирішення завдань патріотичного виховання.
5. Формувати ціннісні орієнтації педагога щодо відданості Україні, активної громадянської позиції, позитивного ставлення до військової служби.
6. Спонукати педагогів до розробки та видання науково-методичних посібників і методичних рекомендацій із організації виховних заходів, роботи клубів тощо.
7. Організувати методичний супровід із забезпечення підвищення методологічної, теоретичної, методичної підготовки педагогів із патріотичного виховання учнів.
8. Провести моніторинг рівня обізнаності педагогів із питань організації системи патріотичного виховання дітей та молоді за допомогою соціологічних опитувань, анкетування, психологічного тестування.
9. Провести науково-методичні конференції, створити банк передового педагогічного досвіду з питань патріотичного виховання на інформаційному веб-ресурсі.
10. Провести аналіз здобутого, зі встановленням досягнень і викликів, та подальшою корекцією навчально-виховних впливів із урахуванням результатів моніторингу.
11. Проводити  науково-дослідницьку  та освітньо-просвітницьку роботу, яка передбачає відновлення історичної пам’яті.
12.   Удосконалювати  системну  екскурсійну  діяльність  дітей та учнівської молоді, поїздки-обміни.
13.   Забезпечувати  зв'язок  із військовими частинами, вищими навчальними закладами.
14.   Проводити тематичні ігри «Котигорошко», «Джура», «Сокіл».
15.   Організовувати перегляд та обговорення учнями  вітчизняних художніх і документальних фільмів.
16.    Проводити Уроки мужності, конференції, семінари, фестивалі.
17.   Активізувати  рух волонтерської допомоги.
18.   Залучати учнів до конкурсів, вікторин, онлайн, створення проектів.
19.   Відвести додаткові години на військово-патріотичне виховання.






































Проблема №3 «Як навчити батьків виховати дитину-патріота, який вбере в собі найкращі риси патріотизму та національної самосвідомості

Пропозиції батькам
щодо патріотичного виховання дітей у родині

1. Якщо ви щиро бажаєте виростити дитину патріотом, не кажіть при ній погано про ту країну, де ви живете, адже Батьківщину, як і батьків не вибирають.
2. Розказуйте дитині про символи держави та українську вишиванку –  оберіг, який захищає людину від усього злого.
3. Подорожуйте усією родиною. Показуйте дитині всю красу і захоплюючу історію рідних країв.
4. Відвідуйте  з дитиною музеї, виставки. Пам’ятайте,  культурний розвиток дитини з ранніх років  є невід'ємною частиною зародження почуття патріотизму.
5. Щоб показати дитині, як можна допомогти нашій країні, пожертвуйте разом невеличку суму коштів на поранених, на спорядження українським військовим або на допомогу тимчасовим переселенцям. Так, окрім патріотизму, ви закладатимете у дитини співчуття, милосердя, бажання допомогти ближньому.
6. Частіше розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації, суть заборон та обмежень. Допоможіть їй навчитися висловлювати свої бажання, почуття та переживання, тлумачити поведінку свою та інших людей. 
7. Нехай не буде жодного дня без прочитаної разом книжки українських авторів, переглядайте фільми українських режисерів.
8. Заохочуйте дитину  творити на українську тематику: малювати, розфарбовувати, вирізати, наклеювати, ліпити, працювати з конструктором.
9. Беріть активну участь у
 спільних із родинами виховних патріотичних заходах у дитсадку або школі, де виховується та вчиться ваша дитина.
10. Виховуйте в дитині людяність, гідність, справедливість, толерантність, відповідальність – основні моральні цінності, що сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні.
11. Не забувайте проводити з дітьми етичні бесіди за змістом моральних понять із опорою на конкретні приклади життя. Говоріть про правила поведінки та спілкування в школі, вдома, на вулиці, у громадських місцях; про шанобливе ставлення до родини, народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу.


Проблема №4 «Як захистити дитину від шкідливого впливу ЗМІ, Інтернету
Пропозиції батькам
щодо захиститу дитину від шкідливого впливу ЗМІ, Інтернету

1.     Проводити для батьків уроки медіабезпеки, що дасть можливість батькам зробити спілкування дітей в мережі Інтернет, користування ЗМІ безпечним та корисним.

2.     Критично відноситись до повідомлень, новин та іншої інформації, яка розповсюджується в мережі Інтернет, ЗМІ.
3.     Відрізняти правдиву інформацію від неправдивої, корисну від небезпечної.
4.     Намагатися захищатись від нав’язування інформації, яка може заподіяти шкоду їхньому здоров’ю, моральному та психічному розвитку, честі, гідності та репутації.
5.     Розрізняти спроби залучення дітей до протиправних дій та маніпулятивні техніки, можливі при надаванні інформації.

Немає коментарів:

Дописати коментар